Fizyka w Szkole

20 pytań i problemów
Maciej Panczykowski
W tej części artykułu przedstawiam 20 dużych pytań fizyki, na które fizycy powinni poznać odpowiedź w XXI wieku lub w dalszej przyszłości, w niektórych przypadkach – w przyszłości bardzo dalekiej.
Zdaję sobie sprawę, że poniższa lista może zostać uznana za kontrowersyjną, szczególnie przez pozytywistów fizyki – zwolenników instrumentalizmu matematycznego, z którego wynika przekonanie, że najważniejsze w fizyce jest osiąganie wyników obliczeń, nieważne jakimi środkami. Zdecydowanie uważam, że pomyślne obliczenia stanowią sukces i dają duże możliwości opracowywania nowych technologii, niemniej jednak odpowiedzi na pytania, które nieco niżej będą zadane są niezbędne do uzyskania przez fizyków pełnego obrazu fizycznej rzeczywistości.
- Czy Wszechświat zaczął się od nieskończenie gęstego punktu, czy od niewielkiej struktury o skończonych rozmiarach i gęstości? Skąd wzięły się te obiekty? Musimy pamiętać, że hipoteza mówiąca, że wzięły się z nicości może być przez naukowców bardzo lubiana, może być popularna, ale nie zmieni to faktu, że jest tylko hipotezą.
- Czy Wszechświat jest zamknięty (z krzywizną dodatnią), czy jego krzywizna jest zerowa lub ujemna i co za tym idzie, czy zapadnie się z powrotem, czy będzie rozszerzał się w nieskończoność?
- Jeśli Wszechświat zapadnie się z powrotem w tzw. Wielkim Kolapsie, to czy będzie to definitywny koniec wszystkiego: przestrzeni, czasu i materii, czy po kolapsie nastąpi kolejny Wielki Wybuch?
- Jaką część Wszechświata stanowi Wszechświat widzialny, czyli taki, z którego pochodzi informacja docierająca do przyrządów astronomicznych?
- Jaki jest kształt Wszechświata? Czy jest trójwymiarową sferą, trójwymiarowym torusem czy jest jeszcze czymś innym?
- Czym jest ciemna materia, której istnienie postuluje się w związku z obserwacją znacznie silniejszych zjawisk grawitacyjnych w galaktykach, niż wskazywałaby na to ilość materii emitującej światło? Czy składa się ona z nieznanych jeszcze cząstek czy może tak naprawdę nie istnieje, a przyczyną wspomnianych zjawisk jest inne prawo grawitacji na odległościach galaktycznych lub jeszcze inna przyczyna?
- Czym jest ciemna energia, której istnienie postuluje się w związku z obserwacją coraz szybciej rozszerzającego się Wszechświata? Czy jest tylko postulatem ad hoc, a przyczyna tego przyspieszania jest inna?
- Czy przestrzeń stanowi kontinuum, w którego każdym odcinku jest nieskończona liczba punktów, czy ma strukturę ziarnistą, czyli składa się z drobnych „komórek”, tak jak pozornie ciągła sztabka złota składa się z atomów złota?
- Czym tak naprawdę jest materia? Nie dysponujemy żadnym modelem teoretycznym cząstki elementarnej pokazującym źródła różnic między nią, a przestrzenią, źródła ładunku, masy spoczynkowej, spinu i „koloru”. Nie wiemy też dlaczego niektóre cząstki są stabilne, a inne nie.
- Jak obliczyć, wyznaczyć teoretycznie wartości mas spoczynkowych, ładunków i czasów życia cząstek elementarnych (przy przyjętych jednostkach). Przykładowo, dlaczego mion jest około 207 razy masywniejszy od elektronu? Dlaczego taka wartość, a nie inna, np. 184 lub 251?
- Dlaczego istnieją tylko trzy generacje fermionów? Wyniki eksperymentów z rozpadem bozonu Z0 na neutrina i antyneutrina wskazują, że rozpada się tylko na 3 ich rodzaje, a jako że jest on masywny, a neutrina – ultralekkie, to byłaby energia na neutrina czwartej generacji. Co ciekawe – nie jest pewne czy neutrina i odpowiadające im antyneutrina są odrębnymi cząsteczkami, czy są ze sobą tożsame (to drugie to koncepcja neutrin Majorany).
- Czy Wszechświat zawiera materię i antymaterię w równych ilościach, czy zawiera właściwie tylko materię, a jeśli to drugie, to co na pewno jest przyczyną tej asymetrii?
- 13. Jaki jest dokładny mechanizm anihilacji i kreacji?
- Dlaczego podstawowe siły przyrody mają takie, a nie inne natężenia?
- Czy istnieją tylko 4 fundamentalne rodzaje oddziaływań? A jeśli tak, to dlaczego cztery, a nie trzy lub pięć albo sześć?
- Co jest przyczyną bezwładności ciał? Czy rację w tej kwestii miał Mach, który twierdził, że to wynik obecności innych ciał czy przyczyna jest inna?
- Czy fakt, że we Wszechświecie mogą istnieć złożone struktury i finalnie: inteligentne życie i cywilizacje jest dowodem na szczęśliwy przypadek, tajemniczy projekt czy na to, że Wszechświat jest jednym z wielu wszechświatów, o różnych, dowolnych prawach fizyki?
- Czy jądra atomowe mają strukturę nieregularną, zmienną, czy nukleony układają się w nich w trwałe, krystaliczne formy?
- Czy elektron porusza się w atomie w sposób różnorodny i ujmowalny tylko statystycznie (orbitale), czy porusza się po trajektoriach o ściśle określonych geometriach?
- Jak powstały galaktyki? Skąd na pewno wzięły się fluktuacje gęstości materii u początku Wszechświata, które potem narastały zgodnie z „efektem kuli śniegu”? (…)
Cały artykuł przeczytacie w nr 6/2023 „Fizyki w Szkole”
ARTYKUŁY Z POPRZEDNICH WYDAŃ