
Spis treści
Spis treści wydania 6/2022
KLUCZ DO EPOKI
4 Lech Krzyżanowski – Pozycja ustrojowa prezydenta i jego kompetencje w świetle polskich konstytucji 9 Agnieszka Misiurska – Generał, zbawca, czarny koń i kawaler z bańką mleka… Obraz przywódców Polski odrodzonej (1918–1922) w zachodniej prasie
14 Marek Białokur – Gabriel Narutowicz. Nie tylko prezydent
21 Dorota Gajda-Szczegielniak – Pierwsze damy III Rzeczypospolitej. U boku prezydenta czy z boku? Kobiety w życiu generała Jaruzelskiego – „kontraktowego prezydenta”
24 Maciej Fic – „Hey, Mr. President”, czyli wątki prezydenckie w polskiej muzyce rockowej
28 Klaudiusz Święcicki – Ukraina zatrzymana w kadrze. Fotografia artystyczna i fotoperformance Leny Kowacz ¢
FORUM EDUKACYJNE
34 Ewa Chorąży – Egzamin maturalny z historii od 2023 roku
47 Lukáš Fasora, Václav Kaška – Przygotowanie zawodowe nauczycieli historii szkół średnich w Republice Czeskiej ¢
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII I WOS
39 Karlina Biedka, Monika Sobczak – Wykorzystanie filmu Śmierć prezydenta (1977 r.) Jerzego Kawalerowicza na lekcji (nie tylko) historii
44 Łukasz Wrona – Europa: Nowe rozdanie 1989–2019 – gra, w której uczestniczy cała klasa! REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Thomas R. Martin, Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana – Martyn Rady, Habsburgowie
Kup to wydanie

Spis treści wydania 5/2022
FORUM EDUKACYJNE
4 Anna Gołębiowska – Kolejny rok szkolny ze zmianami w edukacji społecznej
7 Aneta Murawiecka – Historia i teraźniejszość – jak realizować nowy przedmiot w szkole ponadpodstawowej?
48 Joanna Wojdon – Projekt tłumaczenia na język ukraiński materiałów dydaktycznych do nauczania historii ze
Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej ZPE
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII I WOS
20 Paweł Stróżyk – Współczesne znaki państwa i narodu polskiego
KLUCZ DO EPOKI
28 Kiryl Valchetski – Rewolucja ukraińska XVII wieku
32 Agnieszka Sawicz – Ukraińska droga do niepodległości
39 Wiesław Romanowski – Pomarańczowa rewolucja. Przyczyny i skutki z dzisiejszej perspektywy
44 Marek Białokur, Joanna Gajda-Szczegielniak – Nie umarła jeszcze Ukraina. Historia hymnu naszych sąsiadów
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Pavel Kolář, Poststalinizm. Ideologia i utopia epoki, Clifford Hugh Lawrence, Monastycyzm średniowieczny. Formy życia religijnego w Europie Zachodniej wieków średnich
Kup to wydanie

Spis treści wydania 4/2022
Z KALENDARZA
4 Mariusz Menz – W stulecie śmierci Stanisława Koźmiana – krakowskiego stańczyka
9 Dorota Gajda-Szczegielniak, Marek Białokur – Das Deutschlandlied, czyli historia niemieckiego hymnu
KLUCZ DO EPOKI
15 Piotr Pokora – Sfragistyka
19 Adam Krawiec – Od petroglifów do mapy cyfrowej: krótka historia kartografii
25 Piotr Pokora – Bibliologia historyczna
30 Radosław Franczak – Tegumentologia, czyli niedoceniona nauka
33 Katarzyna Balbuza – Monety antyczne i ich wartość pozaekonomiczna dla starożytnych i współczesnych odbiorców
FORUM EDUKACYJNE
40 Aneta Murawiecka – Postawy społeczeństwa polskiego wobec polityki zaborców w II połowie XIX i na początku XX wieku – karta pracy
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII I WOS
43 Joanna Ulatowska-Letko, Paweł Letko – Statystyka na lekcjach historii
46 Magdalena Biniaś-Szkopek, Aleksandra Losik-Sidorska – Platforma Cyfrowa PAN Biblioteki Kórnickiej
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Marek Kornat, Mariusz Wołos, Józef Beck. Biografia
51 Joanna Wojdon – Materiały do nauki historii w języku ukraińskim
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 3/2022
Z KALENDARZA
4 Dorota Gajda-Szczegielniak, Marek Białokur – Józef Poniatowski – pierwszy kawaler orderu Virtuti Militari z 1792 roku ¢¢
KLUCZ DO EPOKI
12 Jarosław Dolat – Zarys historii przemysłu w Kaliszu do 1939 r. ¢¢
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII I WOS
17 Małgorzata Machałek – Olimpiady historyczne – wyzwanie dla ucznia …i nauczyciela
20 Przygotowania do Olimpiady Historycznej stają się wspaniałą przygodą. Wywiad z Gabrielą Leksy 22 Najważniejsza jest współpraca i otwartość. Wywiad z Jolantą Konieczną
24 Elżbieta Szala ¢ Uczeń z dysleksją w ławce szkolnej
29 Robert Bartkowski – Edukacja uczniów z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, na lekcjach historii
33 Ewa Dragun, Anna Dremo, Magdalena Prymas – Nauczanie historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole szpitalnej
37 Iwona Jóźwiak – Uczeń migrujący w polskiej szkole
41 Barbara Techmańska – Dzieci ukraińskie w polskiej szkole
FORUM EDUKACYJNE
45 Dorota Gajda-Szczegielniak, Marek Białokur – Marsz, marsz Dąbrowski…
REKOMENDACJE
51 Tomasz Sińczak – „Łowcy przygód w dalekich krainach”, „Wpływ Kościoła na ustawodawstwo cywilne w okresie panowania dynastii konstantyńskiej”
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 2/2022
Z KALENDARZA
4 Dorota Gajda-Szczegielniak, Marek Białokur – 2022 – rok twórcy polskiego hymnu Józefa Rufina Wybickiego
¢WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
10 Łukasz Kamiński – Dezinformacja – wyzwanie edukacyjne
14 Izabela Lewandowska – Nowoczesne strategie uczenia się i nauczania, czyli w jaki sposób pomóc uczniom zrozumieć Europę
FORUM EDUKACYJNE
18 Violetta Julkowska, Andrzej Dusiewicz – Wspólny polsko-niemiecki podręcznik do historii: Europa. Nasza historia
22 Danuta Konieczka-Śliwińska – Obraz sąsiada w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych
27 Karol Sanojca – Trzy dekady doświadczeń Polsko-Ukraińskiej Komisji Ekspertów do spraw Doskonalenia Treści Podręczników Szkolnych Historii i Geografii
MUZEUM I SZKOŁA
31 Marta Kopiniak – Wielostronne doświadczenie edukacyjne. Meeting with history w Centrum Historii Zajezdnia
PROJEKTY MIĘDZYNARODOWE
34 Wszyscy jesteśmy siebie nawzajem ciekawi – wywiad z Jackiem Staniszewskim
38 Dorota Wiśniewska – List 34 w TEEM – platformie edukacyjnej do kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie
45 Joanna Wojdon – W stronę umiędzynarodowienia kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie (projekt C-hist)
48 Piotr Trojański – Stories that Move. Międzynarodowy projekt edukacji antydyskryminacyjnej
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Polska bez cudów. Historia dla dorosłych – Europejczycy. Początki kosmopolitycznej kultury
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 1/2022
Z KALENDARZA
4 Artur Pasko – Igrzyska olimpijskie – ideały a rzeczywistość
KLUCZ DO EPOKI
9 Krzysztof Jurek, Jacek Kozieł – Co nam zostało po Bizancjum? Refleksja o obecności prawosławia w polskiej tradycji historycznej i literackiej
14 Tomasz Gałwiaczek – Tożsamość „kresowa” mieszkańców Dolnego Śląska po drugiej wojnie światowej
19 Iwona Jóźwiak – Szlakiem przedwojennych szkół polskich na Warmii i Mazurach
25 Piotr Hapanowicz – Pałac Pod Krzysztofory od nowa
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
30 Agnieszka Misiurska, Dariusz Gołębiowski – Uczniowie w krainie przodków. Genealogia w edukacji szkolnej – stan obecny i perspektywy
34 Karolina Biedka – Wspomnijmy o artystkach na lekcji historii
FORUM EDUKACYJNE
40 Marek Białokur – Edukacja filmowa. Twarzą w twarz, czyli z przymrużeniem oka o stosunkach polsko-czeskich
46 Wiesława Araszkiewicz – Edukacja w miejscach pamięci – projekt szamotulski
49 Anna Chudzińska – Bohaterowie lokalni na łamach Cyfrowej Dziecięcej Encyklopedii Wielkopolan
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Historiografia PRL. Zamiast podręcznika * Czesi. Przewodnik po historii narodu i państwa
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 6/2021
Z KALENDARZA
4 Jörg Hackmann – Polityczne i gospodarcze skutki zjednoczenia Niemiec w 1871 r.
KLUCZ DO EPOKI
7 Anna Pytasz-Kołodziejczyk – Wszystko dla dynastii. Działalność gospodarcza królowej Bony Sforzy w Wielkim Księstwie Litewskim
12 Jan Miłosz – Sól nie tylko z Wieliczki. Wielkopolska i Kujawy – zagłębie solne w XIX i XX w.
RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE
20 Stan wojenny z perspektywy gospodarczej ¢
FORUM EDUKACYJNE
24 Aneta Murawiecka – Gospodarka w zadaniach maturalnych
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
35 Joanna Morawska-Tołek – „Dobra żona – mężowi korona”, czyli o gospodarstwie domowym w XIX w.
WOS W TEORII I PRAKTYCE
38 Jarosław Usowicz – Gry planszowe i towarzyskie. Z doświadczeń nauczyciela wiedzy o społeczeństwie
HISTORIA I MUZEA
41 Marzena Sysak – Edukacja poprzez kulturę i zabawę
43 Klaudia Filipczak – Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku – perła architektury i instytucja kultury powiatu kaliskiego
ARCHIWUM I SZKOŁA
47 Hubert Mazur – Źródła do dziejów przemysłu w archiwach państwowych
RECENZJE I DYSKUSJE
49 Łukasz Wróbel – Rzut oka na wielkomiejskie życie w XVII wieku
REKOMENDACJE
51 Tomasz Sińczak – Kiedy wybuchnie wojna? 1938 * Studium kryzysu * Wpływ Kościoła na ustawodawstwo cywilne w okresie panowania dynastii konstantyńskiej (305–363 r.)
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 5/2021
Z KALENDARZA. PIERWSZE WOLNE WYBORY
4 Marek Białokur – W cieniu 4 czerwca ’89, czyli 30. rocznica pierwszych wolnych wyborów w III RP – 27.10.1991 r.
10 Mariusz Menz – 24 lata temu zaczęła obwiązywać polska konstytucja
KLUCZ DO EPOKI
13 Aleksandra Ziemniewicz – Obywatele drugiej kategorii?
18 Jerzy Buczyński – Przywrócić godnej pamięci! Obóz w Soldau-Działdowie. Miejsce martyrologii i upamiętnienia zbrodni niemieckich i sowieckich
22 Paweł Stachowiak – Polski vs. Ludzki punkt widzenia. Spór wokół gdańskiego Muzeum II Wojny Światowej
KULTURA A SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE
25 Monika Sobczak – „Nikt nam nie zrobi(ł) nic”, czyli twórczość zespołu Hańba! w edukacji historycznej i obywatelskiej
30 Klaudiusz Święcicki – Teatr a społeczeństwo obywatelskie. Kilka zdań o poznańskich Ósemkach
WOS W TEORII I PRAKTYCE
36 Katarzyna Latos – Społeczne konflikty gospodarcze. Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej
FORUM EDUKACYJNE
41 Jan Piosik – Takie są debaty publiczne jakie młodzieży chowanie
44 Karolina Kolbuszewska – Konkurs czy projekt i czy trzeba wybierać?
48 Michał Kłos – Lekcje z pasją. Refleksje studenta-wolontariusza
50 Jak kształtować świadomość obywatelską? Wywiad z Rafałem Trzaskowskim
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, Chamstwo
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 4/2021
Z KALENDARZA. POGROMY ŻYDÓW 1941
4 Andrzej Żbikowski – Masowe mordy ludności żydowskiej w Jedwabnem, Radziłowie i innych miejscowościach na wschodnim Mazowszu w lecie 1941 r.
9 Piotr Forecki – Pokłosie Jedwabnego – czytaj więcej JEDWABNE
KLUCZ DO EPOKI
12 Robert Szuchta – „Nie damy się poprowadzić niczym owce na rzeź”. Walka zbrojna Żydów w gettach, obozach, oddziałach leśnych
17 Markus Rachbauer, Aniela Kowalczyk – Polska robotnica przymusowa jako ofiara nazistowskiej eutanazji w Gau Oberdonau
21 Agnieszka Haska – Między faktami a mitami – dyskurs o Sprawiedliwych wśród Narodów Świata
NOWE BADANIA NAD ZAGŁADĄ
38 Jacek Leociak – Polska szkoła badań nad Zagładą na przykładzie prac Centrum Badań nad Zagładą Żydów w Warszawie
EDUKACJA W MIEJSCACH PAMIĘCI
48 Marcin Ugorski – KL Plaszow jako miejsce edukacji pozaszkolnej
48 Tomasz Oleksy-Zborowski – Muzeum i Miejsce Pamięci w Sobiborze
48 Alicja Bartuś – Obraz Auschwitz w świadomości małopolskich uczniów. Wnioski z badań (2016 – 2019)
FORUM EDUKACYJNE
38 Kinga Kołodziejska – Spacerowniki po terenie byłego getta krakowskiego jako metoda pracy z młodzieżą nad tematyką Zagłady
38 Grzegorz Siwor – Opowieści o Dawidzie Kurzmanie jako projekt pedagogiczny
RECENZJE I DYSKUSJE
48 Adam Musiał – Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Islands of Memory
REKOMENDACJE
51 Piotr Trojański – Odebrane dzieciństwo, Oni. Homoseksualiści
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 3/2021
Z KALENDARZA. MAJOWE ROCZNICE
4 Mariusz Menz – 95 lat od zamachu majowego
9 Joanna Wojdon – 3 maja w Chicago
KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ
12 Dorota Gajda-Szczegielniak – Nauczanie zdalne dla zdolnych czy dla wszystkich?
17 Bartłomiej Janicki – Światłem ekranu w mrok epidemii, czyli zaaplikujmy sobie aplikacje
21 Karolina Biedka, Marcin Hylewski – Teksty kultury w edukacji historycznej online
26 Angelika Sarna – Nauczanie zdalne w opiniach nauczycieli
28 Anita Kubś – TIK-owe lekcje
32 Marek Białokur, Małgorzata Skotnicka-Palka – Studia online w czasach pandemii
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
38 Arkadiusz Derda – Call of Duty – wirtualna lekcja historii
42 Bartosz Stuła – Popularne komiksy z Kapitanem Ameryką jako forma poznawania historii – czytaj więcej Kapitan
RECENZJE I DYSKUSJE
48 Łukasz Wróbel – Tysiąc lat historii Polski
REKOMENDACJE
51 Tomasz Sińczak – Gruzja – daleki kraj, choć bliski, Terroryzm – zmora tylko
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 2/2021
DYDAKTYKA HISTORII W POLSCE I NA ŚWIECIE
4 Danuta Konieczka-Śliwińska – Wywiad z prof. Stanisławem Roszakiem
KLUCZ DO EPOKI
6 Katarzyna Reszkowska – Korona przede wszystkim – kryzys abdykacyjny w Wielkiej Brytanii
46 Barbara Sypko, Żaneta Marszałek-Trzebińska – Wyjątkowa kobieta, wybitna uczona. Maria Skłodowska-Curie na lekcji historii
Z KALENDARZA. O KSZTAŁT NIEPODLEGŁEJ
9 Jarosław Kłaczkow – Powrót Pomorza i Kujaw Zachodnich do Polski w 1920 r. – czytaj więcej Pomorze
12 Izabela Lewandowska – Historyczno-kulturowy kontekst plebiscytu na Warmii, Mazurach i Powiślu
17 Marek Białokur – Trzy marcowe dni 1921 roku
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
23 Iwona Jóźwiak – Szkoły polskie na Warmii w okresie międzywojennym
29 Adrian Dębicki – Sytuacja polskich jeńców wojennych i robotników przymusowych w powiecie szczecineckim w czasie II wojny światowej w świetle wspomnień
FORUM EDUKACYJNE
34 Tomasz Małkowski – Jak (nie) uczymy historii? Refleksje autora podręczników
38 Justyna Strykowska-Nowakowska – Kompetencje współczesnego nauczyciela historii
RECENZJE I DYSKUSJE
43 Maciej Fic – Myśląc, czytając, pisząc… Nauka o wieloetniczności szkołą myślenia historycznego
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Polska nowoczesność. Genealogia, Bękarty pańszczyzny. Historia buntów chłopskich
Kup to wydanie Zamów prenumeratę

Spis treści wydania 1/2021
DYDAKTYKA HISTORII W POLSCE I NA ŚWIECIE
4 Danuta Konieczka-Śliwińska – Wywiad z prof. Stanisławem Roszakiem
KLUCZ DO EPOKI
6 Katarzyna Reszkowska – Korona przede wszystkim – kryzys abdykacyjny w Wielkiej Brytanii
46 Barbara Sypko, Żaneta Marszałek-Trzebińska – Wyjątkowa kobieta, wybitna uczona. Maria Skłodowska-Curie na lekcji historii
Z KALENDARZA. O KSZTAŁT NIEPODLEGŁEJ
9 Jarosław Kłaczkow – Powrót Pomorza i Kujaw Zachodnich do Polski w 1920 r.
12 Izabela Lewandowska – Historyczno-kulturowy kontekst plebiscytu na Warmii, Mazurach i Powiślu
17 Marek Białokur – Trzy marcowe dni 1921 roku
WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII
23 Iwona Jóźwiak – Szkoły polskie na Warmii w okresie międzywojennym
29 Adrian Dębicki – Sytuacja polskich jeńców wojennych i robotników przymusowych w powiecie szczecineckim w czasie II wojny światowej w świetle wspomnień
FORUM EDUKACYJNE
34 Tomasz Małkowski – Jak (nie) uczymy historii? Refleksje autora podręczników
38 Justyna Strykowska-Nowakowska – Kompetencje współczesnego nauczyciela historii
RECENZJE I DYSKUSJE
43 Maciej Fic – Myśląc, czytając, pisząc… Nauka o wieloetniczności szkołą myślenia historycznego
REKOMENDACJE
51 Łukasz Wróbel – Polska nowoczesność. Genealogia, Bękarty pańszczyzny. Historia buntów chłopskich
Kup to wydanie Zamów prenumeratę
