ASPress - czasopisma pedagogiczne


ARCHIWUM WYDAŃ CYFROWYCH
       
Język Niemiecki



Wydania z lat 2009-2016 dostepne są w wersji elektronicznej jako pliki PDF. Są one identyczne z wersjami drukowanymi. Jednakże nie zawierają materiałów, które były na płytach CD/DVD dołączanych do niektórych wydań drukowanych.
W wersji drukowanej dostepne jest tylko jedno wydanie - 3/2016.
Więcej


Zbiór 52 felietonów poświęconych współczesnej Polsce, Polakom, polityce, roli telewizji i mediów we współczesnym świecie, globalizacji i konsekwencji wynikającej z naszego otwarcia na świat.
Wydanie w postaci pliku PDF
Cena 10 zł.
Zamów


Książka o podróżach, poznawaniu, odkrywaniu i podbijaniu świata, o pokonywaniu kolejnych horyzontów ludzkiego rozwoju. Ludzie wędrują od wieków, zawsze chcieli zobaczyć, co jest za kolejną rzeką, górą, morzem, za nowym horyzontem. Ta wędrówka pozwoliła najpierw poznać naszą planetę, a dziś już zaprowadziła człowieka poza granice Układu Słonecznego. Kim są ci, którzy zmieniają historię świata? Dlaczego Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę, a Mikołaj Kopernik „poruszył” Ziemię?
Wydanie w postaci pliku PDF.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydanie drukowane



Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne

Pierwszy pojazd z napędem na obie osie skonstruowano w 1824 r. a więc ponad pól wieku wcześniej od samochódu. Jednak dopiero wojskowi amerykańskiej armii jako pierwsi chcieli mieć pojazd, który pojedzie każdą drogą, pokona głębokie rowy  i wyposażony będzie we wciągarkę, tak by mógł poruszać się w każdym terenie.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydania specjalne "Geografii w Szkole"

2011

2010

2009

2008


Cena kompletu wydań 50 zł
Cena jednego wydania 10 zł
Zamów



Nowość!


Więcej

Samochody terenowe


Tytuł: Samochody z napędem 4x4
Autor: Józef Szewczyk
ISSN
Wydawca: Alma Press
Cena 20 zł

Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne

 

Zamów




 

SAMOCHODY Z NAPĘDEM 4x4

Jak wiele wynalazków XX wieku, tak i samochód terenowy opracowany został dla potrzeb wojskowych. To oni chcieli mieć lekki pojazd, którym mogliby poruszać się po każdym terenie. Zadaniem inżynierów i mechaników było zbudowanie takiego pojazdu. Pierwsza próba wypadła fatalnie - samochód podczas testu wojskowych przełamał się na dwie części.


JEEP

Pierwszy cywilny samochód terenowy. Najpopularniejszy model ze wszystkich aut z napędem na cztery koła. Wywodzi się wprost od legendarnego Willysa, samochodu, który stał się symbolem amerykańskiej armii w czasach II wojny światowej.

Historia tego modelu sięga roku 1942, kiedy w Europie, Afryce i Azji trwały walki na wielu frontach. Zdawano sobie jednak sprawę, że zamówienia na potrzeby wojska z czasem się skończą i wielki potencjał fabryk produkujących samochody, podzespoły, elementy wyposażenia, części zamienne, nie będzie wykorzystany.

W pierwszej kolejności zwrócono uwagę na rolnictwo. Tam znajdował się potencjalny rynek zbytu. Zainteresowanie pomysłem stworzenia małego, wielofunkcyjnego pojazdu dla farmera wyraził departament rolnictwa i tak 13 kwietnia 1492 r. firma Willis-Overland przystąpiła do opracowania od podstaw konstrukcji samochodu z napędem na cztery koła do celów cywilnych.

CJ-1 - Civillan Jeep, był modelem koncepcyjnym, CJ-2 - modelem testowym. Poza reduktorem i skrzynią biegów o niższych przełożeniach od wersji wojskowej różnił się elementami wyposażenia niezbędnymi do mocowania pługów, bron, kosiarek podnośników, koparek. Dodano mu tylną klapę, montowaną z boku zapasową oponę, większe światła, a w kabinie zamontowano wiele elementów, które nie były potrzebne w wojskowych wersjach. Po testach model ten ulepszono i wprowadzono w styczniu 1945 r. do seryjnej produkcji pod nazwą CJ-2A. Auta z charakterystyczną chłodnicą z siedmioma szczelinami wyprodukowano do 1949 r. w liczbie ponad 213 tys. egz.

Tak się zaczęła historia samochodów terenowych.

 

 

LAND ROVER DRFENDER

 

Defender wywodzi się z prostej linii Land Rovera, auta które zrodziło się z powojennej potrzeby angielskich farmerów, a jak mówią źródła fabryczne z pewnego spotkania na farmie dwóch braci - Maurice'a i Spencera Wilks. W latach trzydziestych trafili do firmy Rover, produkującej motocykle i uratowali ją od bankructwa uruchamiając produkcję luksusowych aut. Po II wojnie światowej produkcja limuzyn była niemożliwa, gdyż zakłady zostały zniszczone, a rząd ograniczał przydziały blachy stalowej na potrzeby produkcji krajowej.

Wiosną 1947 r. Wilks Spencer odwiedził na farmie swojego brata Maurice'a. Patrząc na kupionego z demobilu Willysa zapytał - „co zrobisz gdy on więcej nie pojedzie”. Brat odpowiedział - „kupię innego”. Był to początek rozmowy o stworzeniu nowego samochodu i nowej marki, która zyskała z czasem światowy rozgłos. Wkrótce na farmie pojawili się fabryczni konstruktorzy z Rovera i opracowano założenia nowego samochodu, który miał być podobny do Jeepa. Do zbudowania prototypu wykorzystano podzespoły samochodów Rovera, nadwozie wykonano z blachy aluminiowej, a konstrukcję nadwozia oparto na ramach Willysa kupionych na złomowisku. Dlatego też rozstaw osi wyniósł 80 cali, co dało nazwę serii - 80. Z Willysa pochodziły też mosty napędowe, amortyzatory, resory, oraz skrzynia redukcyjna. Silnik 1.4 pochodził z Rovera 10 (w wersji produkcyjnej zmieniono na 1.6 o mocy 50 KM), a skrzynia biegów i układ hamulcowy z Rovera P2. W prototypie nie było drzwi, a kolumna kierownicza i siedzenie były umieszczone centralnie. Konstrukcja okazała się nadzwyczaj udana, auto było lekkie (ważyło niewiele ponad tonę), wytrzymałe, przydatne do najróżniejszych prac polowych. 

HUMMER

 

Historia modelu Hummer sięga 1979 r. Firma AM General Corporation, specjalizująca się w produkcji sprzętu wojskowego wygrała konkurs ogłoszony przez armię USA na wielozadaniowy samochód terenowy High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, który miał zastąpić wysłużone już auta Jeepa serii M. Pierwsza nazwa Humvee wywodzi się od skrótu HMMWV. Całkowita masa pojazdu przekraczała 3,5 tony i w Europie zaliczany był do aut ciężarowych. 

Produkcję auta rozpoczęto w 1985 r. Jego konstrukcja oparta była na stalowej ramie. Pojazd miał stały napęd na cztery koła, niezależne zawieszenie kół i był wodoszczelny. Z założenia miał służyć jako transporter piechoty lub pojazd lekkiego wsparcia. Przystosowany był do przewożenia czterech żołnierzy, niewielkiego ładunku oraz ciągnięcia lekkiego działka artyleryjskiego lub przeciwlotniczego. Niektóre wersje wyposażone były w elektroniczny system regulacji ciśnienia w oponach.

Fani jazdy terenowej na dobre odkryli Hummera w 1991 r. w czasie akcji Pustynna Burza, czyli wojny w Kuwejcie i Iraku. Rok później pierwszego Hummera kupił słynny aktor Arnold Schwarzenegger. Wersję cywilną, oferowano w trzech wersjach nadwozia – 2- i 4-drzwiowe kombi, ze stalowym i miękkim dachem, oraz pikapem. Różniła się ona przede wszystkim wnętrzem, które dostosowano do codziennej eksploatacji m.in. dodano pasy bezpieczeństwa, zagłówki, oświetlenie z halogenowymi żarówkami, a w opcji można było dokupić klimatyzację, skórzane fotele, radio, chromowane elementy wnętrza i inne elementy wyposażenia.

TOYOTA LAND CRUISER


MITSUBISHI PAJERO