ASPress - czasopisma pedagogiczne


ARCHIWUM WYDAŃ CYFROWYCH

Wydanie specjalne "Fizyki w Szkole"


Zamów

Wydania specjalne "Geografii w Szkole"

2011

2010

2009

2008


Zamów



Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne
Pierwszy pojazd z napędem na obie osie skonstruowano w 1824 r. a więc ponad pól wieku wcześniej od samochódu.
Jednak dopiero wojskowi amerykańskiej armii jako pierwsi chcieli mieć pojazd, który pojedzie każdą drogą, pokona głębokie rowy  i wyposażony będzie we wciągarkę, tak by mógł poruszać się w każdym terenie.
Więcej


ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE


Samochody sportowe
Słynne modele  * Sportowe sukcesy * Historia marek * Rekordowe osiągi
Historia samochodów sportowych jest prawie tak stara jak same samochody. Pierwszy wyścig odbył się już w 1894 roku na trasie Paryż-Rouen. Co ciekawe - rywalizowały ze soba samochody o napędzie parowym, spalinowym i elektrycznym. Trasę 120 km najszybciej pokonał samochód o napędzie parowym, ale został zdyskwalifikowany za niedozwolone przeróbki.


Sztuka dziennikarska
Czym są media  * Jak pisać * Jak robić karierę * Jak nie zwariować
Dziś więcej ludzi pisze niż czyta.  
Takie możliwości stworzył Internet i telewizja komórkowa. Czy to oznacza koniec dziennikarstwa, czy jego nowa era? Czy to co dzisiaj obserwujemy w mediach – wpisy na portalach społecznościowych, blogi są dziennikarstwem czy tylko zabawą pasjonatów internetu?



Baza danych
Władza * Pieniądze * Intrygi * Uczucia * Polityka
Dla współczesnego człowieka korporacja jest ważniejsza od rodziny. Korporacja daje awanse, władzę i pieniądze, ale żąda bezwzględnego podporządkowania, potem wysysa z ludzi energię a na końcu wypluwa człowieka na zewnątrz. A co się dzieje, kiedy człowiek nie chce podporzadkować się procedurom i normom korporacyjnym? Czy można pracować w korporacji i być normalnym człowiekiem? Czy jest życie poza korporacją?


Ebooki 


Więcej

Samochody terenowe


Tytuł: Samochody z napędem 4x4
Autor: Józef Szewczyk
ISSN
Wydawca: Alma Press
Cena 20 zł

Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne

 

Zamów




 

SAMOCHODY Z NAPĘDEM 4x4

Jak wiele wynalazków XX wieku, tak i samochód terenowy opracowany został dla potrzeb wojskowych. To oni chcieli mieć lekki pojazd, którym mogliby poruszać się po każdym terenie. Zadaniem inżynierów i mechaników było zbudowanie takiego pojazdu. Pierwsza próba wypadła fatalnie - samochód podczas testu wojskowych przełamał się na dwie części.


JEEP

Pierwszy cywilny samochód terenowy. Najpopularniejszy model ze wszystkich aut z napędem na cztery koła. Wywodzi się wprost od legendarnego Willysa, samochodu, który stał się symbolem amerykańskiej armii w czasach II wojny światowej.

Historia tego modelu sięga roku 1942, kiedy w Europie, Afryce i Azji trwały walki na wielu frontach. Zdawano sobie jednak sprawę, że zamówienia na potrzeby wojska z czasem się skończą i wielki potencjał fabryk produkujących samochody, podzespoły, elementy wyposażenia, części zamienne, nie będzie wykorzystany.

W pierwszej kolejności zwrócono uwagę na rolnictwo. Tam znajdował się potencjalny rynek zbytu. Zainteresowanie pomysłem stworzenia małego, wielofunkcyjnego pojazdu dla farmera wyraził departament rolnictwa i tak 13 kwietnia 1492 r. firma Willis-Overland przystąpiła do opracowania od podstaw konstrukcji samochodu z napędem na cztery koła do celów cywilnych.

CJ-1 - Civillan Jeep, był modelem koncepcyjnym, CJ-2 - modelem testowym. Poza reduktorem i skrzynią biegów o niższych przełożeniach od wersji wojskowej różnił się elementami wyposażenia niezbędnymi do mocowania pługów, bron, kosiarek podnośników, koparek. Dodano mu tylną klapę, montowaną z boku zapasową oponę, większe światła, a w kabinie zamontowano wiele elementów, które nie były potrzebne w wojskowych wersjach. Po testach model ten ulepszono i wprowadzono w styczniu 1945 r. do seryjnej produkcji pod nazwą CJ-2A. Auta z charakterystyczną chłodnicą z siedmioma szczelinami wyprodukowano do 1949 r. w liczbie ponad 213 tys. egz.

Tak się zaczęła historia samochodów terenowych.

 

 

LAND ROVER DRFENDER

 

Defender wywodzi się z prostej linii Land Rovera, auta które zrodziło się z powojennej potrzeby angielskich farmerów, a jak mówią źródła fabryczne z pewnego spotkania na farmie dwóch braci - Maurice'a i Spencera Wilks. W latach trzydziestych trafili do firmy Rover, produkującej motocykle i uratowali ją od bankructwa uruchamiając produkcję luksusowych aut. Po II wojnie światowej produkcja limuzyn była niemożliwa, gdyż zakłady zostały zniszczone, a rząd ograniczał przydziały blachy stalowej na potrzeby produkcji krajowej.

Wiosną 1947 r. Wilks Spencer odwiedził na farmie swojego brata Maurice'a. Patrząc na kupionego z demobilu Willysa zapytał - „co zrobisz gdy on więcej nie pojedzie”. Brat odpowiedział - „kupię innego”. Był to początek rozmowy o stworzeniu nowego samochodu i nowej marki, która zyskała z czasem światowy rozgłos. Wkrótce na farmie pojawili się fabryczni konstruktorzy z Rovera i opracowano założenia nowego samochodu, który miał być podobny do Jeepa. Do zbudowania prototypu wykorzystano podzespoły samochodów Rovera, nadwozie wykonano z blachy aluminiowej, a konstrukcję nadwozia oparto na ramach Willysa kupionych na złomowisku. Dlatego też rozstaw osi wyniósł 80 cali, co dało nazwę serii - 80. Z Willysa pochodziły też mosty napędowe, amortyzatory, resory, oraz skrzynia redukcyjna. Silnik 1.4 pochodził z Rovera 10 (w wersji produkcyjnej zmieniono na 1.6 o mocy 50 KM), a skrzynia biegów i układ hamulcowy z Rovera P2. W prototypie nie było drzwi, a kolumna kierownicza i siedzenie były umieszczone centralnie. Konstrukcja okazała się nadzwyczaj udana, auto było lekkie (ważyło niewiele ponad tonę), wytrzymałe, przydatne do najróżniejszych prac polowych. 

HUMMER

 

Historia modelu Hummer sięga 1979 r. Firma AM General Corporation, specjalizująca się w produkcji sprzętu wojskowego wygrała konkurs ogłoszony przez armię USA na wielozadaniowy samochód terenowy High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, który miał zastąpić wysłużone już auta Jeepa serii M. Pierwsza nazwa Humvee wywodzi się od skrótu HMMWV. Całkowita masa pojazdu przekraczała 3,5 tony i w Europie zaliczany był do aut ciężarowych. 

Produkcję auta rozpoczęto w 1985 r. Jego konstrukcja oparta była na stalowej ramie. Pojazd miał stały napęd na cztery koła, niezależne zawieszenie kół i był wodoszczelny. Z założenia miał służyć jako transporter piechoty lub pojazd lekkiego wsparcia. Przystosowany był do przewożenia czterech żołnierzy, niewielkiego ładunku oraz ciągnięcia lekkiego działka artyleryjskiego lub przeciwlotniczego. Niektóre wersje wyposażone były w elektroniczny system regulacji ciśnienia w oponach.

Fani jazdy terenowej na dobre odkryli Hummera w 1991 r. w czasie akcji Pustynna Burza, czyli wojny w Kuwejcie i Iraku. Rok później pierwszego Hummera kupił słynny aktor Arnold Schwarzenegger. Wersję cywilną, oferowano w trzech wersjach nadwozia – 2- i 4-drzwiowe kombi, ze stalowym i miękkim dachem, oraz pikapem. Różniła się ona przede wszystkim wnętrzem, które dostosowano do codziennej eksploatacji m.in. dodano pasy bezpieczeństwa, zagłówki, oświetlenie z halogenowymi żarówkami, a w opcji można było dokupić klimatyzację, skórzane fotele, radio, chromowane elementy wnętrza i inne elementy wyposażenia.

TOYOTA LAND CRUISER


MITSUBISHI PAJERO