ASPress - czasopisma pedagogiczne


ARCHIWUM WYDAŃ CYFROWYCH


Zbiór 52 felietonów poświęconych współczesnej Polsce, Polakom, polityce, roli telewizji i mediów we współczesnym świecie, globalizacji i konsekwencji wynikającej z naszego otwarcia na świat.
Wydanie w postaci pliku PDF
Cena 10 zł.
Zamów


Książka o podróżach, poznawaniu, odkrywaniu i podbijaniu świata, o pokonywaniu kolejnych horyzontów ludzkiego rozwoju. Ludzie wędrują od wieków, zawsze chcieli zobaczyć, co jest za kolejną rzeką, górą, morzem, za nowym horyzontem. Ta wędrówka pozwoliła najpierw poznać naszą planetę, a dziś już zaprowadziła człowieka poza granice Układu Słonecznego. Kim są ci, którzy zmieniają historię świata? Dlaczego Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę, a Mikołaj Kopernik „poruszył” Ziemię?
Wydanie w postaci pliku PDF.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydanie drukowane



Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne

Pierwszy pojazd z napędem na obie osie skonstruowano w 1824 r. a więc ponad pól wieku wcześniej od samochódu. Jednak dopiero wojskowi amerykańskiej armii jako pierwsi chcieli mieć pojazd, który pojedzie każdą drogą, pokona głębokie rowy  i wyposażony będzie we wciągarkę, tak by mógł poruszać się w każdym terenie.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydania specjalne "Geografii w Szkole"

2011

2010

2009

2008


Zamów


Ebooki 


Więcej

Wiadomości Historyczne z WOS

Spis treści wydania 2/2018


RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

4 Łukasz Wrona - Włączyć emocje – larp historyczny o 1733 roku

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

10 Michał Pszczółkowski - Pałace i pudełka. Architektura szkolna w latach II Rzeczypospolitej

WOS W TEORII I PRAKTYCE

16 Bartosz Kaczorowski - Kryzys kataloński 2017

21 Wojciech Micygała - Sport i polityka w XX-wiecznych Chinach

25 Aneta Sarbinowska-Murawiecka - Historia z WOS. Miejsce i aktywność źródeł w egzaminie maturalnym z wiedzy o społeczeństwie w porównaniu z miejscem i aktywnością źródeł w egzaminie maturalnym z historii. Wnioski dla nauczycieli

FORUM EDUKACYJNE

31 Adam Suchoński - Polsko-niemiecki podręcznik do nauczania historii Europa – nasza historia

33 Sylwia Klik - Zachować pamięć – obozy pracy przymusowej na terenie Szczecina i dzielnicy Pomorzany w okresie II wojny światowej. Żywa lekcja historii

37 Iwona Jóźwiak - Zajęcia w sieci współpracy Regionalizm – patriotyzm jutra. Blaski i cienie doskonalenia zawodowego nauczyciela historii na przykładzie Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela w Olsztynie

WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII

41 Marian Maciocha - Proste sposoby na wyznaczanie dnia tygodnia dla dowolnej daty kalendarzy juliańskiego i gregoriańskiego

43 Piotr Kołodziejczak - Inflanty i Prusy oczami włoskiego humanisty

REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE

48 Adam Duszyk - Szkolne grupy rekonstrukcji historycznej

REKOMENDACJE

 

51 Tomasz Sińczak - W starożytnym Rzymie z filologiem klasycznym, Łukasz Wróbel - Historia w 5 minut

 

ZAMÓW PRENUMERATĘ NA 2018 ROK! 

Komitet redakcyjny: Andrzej Chwalba, Krystyna Dyba, Anna Kardaszewicz, Zofia Kozłowska, Stanisław Lenard, Barbara Jakubowska, Jerzy Maternicki (przewodniczący), Krzysztof Mikulski, Karol Modzelewski, Adam Suchoński, Tomasz Szarota, Stanisław Zając, Alojzy Zielecki. 
Redakcja: Radosław Biskup – Toruń–Warszawa, Grzegorz Chomicki – Kraków, Ewa Chorąży – Katowice, Danuta Konieczka-Śliwińska – Poznań (zastępca redaktora naczelnego), Joanna Orzeł – Łódź (sekretarz redakcji – joanna.orzel@interia.eu), Anna Paner – Gdańsk, Stanisław Roszak – Toruń (redaktor naczelny – sroszak@umk.pl), Ireneusz Wywiał – Warszawa.

Czasopismo dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na wszystkich poziomach nauczania i we wszystkich typach szkół, dla miłośników i pasjonatów historii.

 

Czasopismo:

 

 

Instrukcja wydawnicza do artykułów zamieszczanych w „Wiadomościach Historycznych z Wiedzą o Społeczeństwie”:


Zasady recenzowania czasopisma „Wiadomości Historyczne”
 


Wydania 2018


Spis treści wydania 1/2018


KLUCZ DO EPOKI

4 Alicja Bartnicka - Żydzi uratowani za pięć dwunasta. Pertraktacje Heinricha Himmlera i Felixa Kerstena z aliantami o los więźniów obozów koncentracyjnych w przeddzień zakończenia II wojny światowej

10 Justyna Gałuszka - „Przeżyliśmy Auschwitz” – spotkania ze świadkami historii w edukacji historycznej

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

14 Natalia Olszewska - Trzecia władza w obronie marszałka. Karnoprawna ochrona imienia Józefa Piłsudskiego w II RP

18 Maciej Jan Mazurkiewicz - Ad vocem tak zwanej zbrodni pomorskiej 1939

WOS W TEORII I PRAKTYCE

21 Anna Gołębiowska - Kim powinien być dobry nauczyciel przedmiotu wiedza o społeczeństwie?

24 Marcin Lipnicki - „Historycznospołeczny” leksykon

FORUM EDUKACYJNE

33 Maria Jadczak - Trudna sztuka pisana eseju – wypracowania na maturze rozszerzonej z historii

WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII

40 Katarzyna Kuras - Dworzanin idealny czy nędzny pochlebca? O karierze dworskiej w średniowieczu i nowożytności

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

46 Olga Świerkot - Barokowa estetyka rezydencji Lubomirskich linii rzeszowskiej

REKOMENDACJE

51 Łukasz Wróbel – „The Great War – Wielka Wojna”, „ Crash Course World History”, „Piastowie, chrzest Polski i początki państwa polskiego”

Wydania 2017



Spis treści wydania 6/2017


KLUCZ DO EPOKI

Paweł Hanczewski - Postęp, historia i historycy

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

10 Joanna Orzeł - Na początku była... Troja? Mity fundacyjne Anglii i Francji w średniowieczu i epoce nowożytnej

15 Aleksandra Ziober - Od autorytetu do szaleństwa – rola Jana Stanisława Sapiehy w rodzinie

WOS W TEORII I PRAKTYCE

20 Magdalena Pogońska-Pol - Arabowie versus Żydzi – historia konfliktu bliskowschodniego w XX wieku

25 Lubow Żwanko - Polscy artyści w Charkowie (XIX – początek XX wieku)

30 Joanna Bugajska-Więcławska - Poszukując „Ducha” – o nowym programie WOS

FORUM EDUKACYJNE

32 Martyna Brzozowska - Jak nauczyć uczniów uczyć się?

35 Aneta Sarbinowska-Murawiecka- O aktywności źródeł w egzaminie maturalnym, czyli co uczniowie potrafią

z nich wyczytać. Wnioski dla nauczycieli

HISTORIA I STYLE

45 Michał Pszczółkowski - Styl polski?

WZBOGACAMY LEKCJE HISTORII

49 Konrad Szelest - Węgierski trop w sprawie

zabójstwa Kennedy'ego

REKOMENDACJE

 

51 Artur Ryszard Jęcka - Atomic Blonde, czyli zimna wojna w rytmie disco, Dunkierka, czyli niezwykły epizod z II wojny światowej oczami Christophera Nolana  Biały Orzeł, komiks naszpikowany historią.


Spis treści wydania 5/2017


KLUCZ DO EPOKI

Piotr Hapanowicz - Tadeusz Kościuszko prywatnie

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

10 Maria Chmiel-Chrzanowska - O manifestacji tożsamości oraz archeologicznych interpretacjach mody

PODRÓŻE DO ŹRÓDEŁ

14 Tomasz Sińczak - Kryzys w relacjach rzymsko-perskich na Kaukazie w drugiej połowie IV wieku

WOS W TEORII I PRAKTYCE

20 Mariola Pilarz - „Gospodarka, głupcze!” – scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie poświęconej kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich

PANTEON OJCZYSTY

26 Ilona Florczak - Zapomniani twórcy Niepodległej – pierwszy premier II Rzeczypospolitej Jędrzej Moraczewski

FORUM EDUKACYJNE

32 Maria Jadczak – Sugestie dla nauczycieli i uczniów po doświadczeniach matury z historii w latach 2015–2017

35 Maciej Fic - „Czy muzycy rockowi powinni uczyć historii?” – polskie concept-albumy jako narzędzie edukacji historycznej

40 Olga Jasionek - Nie tylko lekcje i warsztaty. Edukacja w Pałacu Krzysztofory

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

45 Krzysztof Ciejka - Obraz Rejtan – Upadek Polski Jana Matejki – tyle samo prawd, ile kłamstw? - czytaj więcej

HISTORIA I STYLE

47 Michał Pszczółkowski - Typotektura

REKOMENDACJE

 

51 Artur Ryszard Jęcka – Volta, Łukasz Wróbel - #Dziedzictwo – Muzeum Narodowe w Krakowie, „Krew. Łączy i dzieli” – POLIN


Spis treści wydania 4/2017


KLUCZ DO EPOKI

Tomasz Ceran - Zbrodnia pomorska 1939

10 Tomasz Trepka - Komuniści, nauczyciele i uczniowie. Walka o nową szkołę w Polsce

16 Adam Szweda - Rok 1497: polsko-krzyżackie braterstwo broni


WOS W TEORII I PRAKTYCE

21 Joanna Maj - Współpraca amerykańsko--indyjska w XXI wieku

26 Sławomir Lucjan Szczesio - Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – problemy i wyzwania


FORUM EDUKACYJNE

30 Anna Borkiewicz - Memy internetowe o tematyce historycznej

36 Ireneusz Wywiał - Czy warto podczas egzaminu dojrzałości zdawać WOS?

38 Adam Suchoński – Nauczycielka nauczycieli – 50-lecie pracy naukowej i dydaktycznej prof. Barbary Kubis


POECI HISTORII

40 Stanisław Zając - Kazimierz Wierzyński


HISTORIA I STYLE

46 Michał Pszczółkowski - Dekonstruktywizm


INFORMACJE

50 Patronat medialny „WH”


REKOMENDACJE

51 Artur Ryszard Jęcka - Gra planszowa „Ale Historia!”, Łukasz Wróbel - Seriale Historyczne



Spis treści wydania 3/2017

KLUCZ DO EPOKI

4 Katarzyna Kącka - „Mapa pamięci”. Jak upamiętnia się w Polsce II wojnę światową?

11 Kinga Czechowska - Jak mówić o Zagładzie? Holokaust jako osobiste doświadczenie polskich Żydów

WOS W TEORII I PRAKTYCE

15 Joanna Piórkowska - Pozycja kobiety w rodzinie szlachecko-ziemiańskiej

20 Sandra Tomczak - Sprawa równouprawnienia kobiet – przypadek polski - czytaj więcej

24 Joanna Maj - Polityka Chińskiej Republiki Ludowej wobec Tybetu w epoce Mao Tse-tunga (1949–1976)

29 Krzysztof Jurek - Próg zaliczenia i co z niego wynika?

FORUM EDUKACYJNE

31 Maciej Fic - „Eduś”, czyli cyfrowy sposób na edukację regionalną

36 Piotr Rapiński - Wykorzystanie gier komputerowych w dydaktyce historii

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

42 Piotr Hapanowicz - Krakowskie kolokwium – miejsce debaty publicznej

HISTORIA I STYLE

45 Michał Pszczółkowski - Postmodernizm

IN MEMORIAM

48 Zdzisław Biegański, Teresa Maresz - Profesor Janusz Rulka

REKOMENDACJE

50 Łukasz Wróbel - „Borussia. Kultura, Historia, Literatura”




Spis treści wydania 2/2017
KLUCZ DO EPOKI
4 Alicja Bartnicka - Piękna bestia Irma Grese - strażniczka z KL-Auschwitz
10 Mateusz Hübner - System wartości w praktyce politycznej „grupy pułkowników”
WOS W TEORII I PRAKTYCE
17 Śladem wołyńskiej historii (cz. 2) – z profesorem Władysławem Filarem rozmawia Stanisław Zając
22 Paweł Hanczewski - Edmund Burke – polityka jako sztuka
FORUM EDUKACYJNE
27 Joanna Wojdon - Postmodernizm i inne wyzwania dla szkolnej edukacji historycznej
30 Marta Sierant - Scenariusz lekcji „Mieszko I – I Polski VIP”
HISTORIA I STYLE 
30 Michał Pszczółkowski - Socmodernizm
EDUKACJA 2.0
39 Sylwia Nehring - Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu - Pod okiem Kopernika
REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE
42 Jolanta A. Daszyńska - Rekonstrukcje historyczne z perspektywy rekonstruktora
RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE
46 Jan Miłosz - Obchody Milenium Chrztu Polski w Poznaniu i Gnieźnie 9–22 kwietnia 1966 r.




Spis treści wydania 1/2017

PODRÓŻE DO ŹRÓDEŁ

Marta Gołąbek - Wędrówka po biografiach. Obraz nowożytnego Rzymu w książkach Kazimierza Chłędowskiego (1843-1920)

11 Gabriel Kurczewski – Kamienica Fukierów

17 Kamila Markowska – Edukacja w renesansowej Italii – Dom Radości Vittorina da Feltre

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

22 Edmund Mikołajczak - O pamięć historyczną bez negatywnych emocji – dobrzy sąsiedzi czy wrogowie?

WOS W TEORII I PRAKTYCE

26 Śladem wołyńskiej historii – z profesorem Władysławem Filarem rozmawia Stanisław Zając

31 Agnieszka Laddach - Teolog świecki w społeczeństwie

FORUM EDUKACYJNE

35 Małgorzata Górecka - Gry planszowe w edukacji historycznej uczniów szkoły

podstawowej

39 Sylwia Łukasik-Gębska – Emocjonalny aspekt nauczania historii

42 Ireneusz Wywiał - I znowu WOS

HISTORIA I STYLE

44 Michał Pszczółkowski - Socrealizm

HISTORIA I FILMY

 

48 Mateusz Maleszka - Epoka zmian na srebrnym ekranie


Wydania 2016





Spis treści wydania 6/2016
 

PANTEON OJCZYSTY

Anita Młynarczyk-Tomczyk - Stefan Bobrowski – bohater zapomniany?

PODRÓŻE DO ŹRÓDEŁ

10 Mikołaj Tomaszewski - Ciekawe przypadki Tomasza Czapskiego

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

14 Przemysław Waszak - Jak odczytywać rzeźby gotyckie? Trzy studia przypadku

WOS W TEORII I PRAKTYCE

21 Agnieszka Zielińska - Biedni i bogaci, czyli przepaści społeczne na świecie

26 Lubow Żwanko - Polonia Charkowa w XVIII–XIX wieku

29 Agata Król - Dziesięć motywujących pytań jako narzędzie współczesnego nauczyciela

MATURA 2016 – ANALIZY I KOMENTARZE

31 Włodzimierz Kowalczyk - Historia 2016 – sprawozdanie z egzaminu maturalnego

35 Piotr Załęski - O nowej maturze z wiedzy o społeczeństwie – rezultaty i ich przyczyny

EDUKACJA 2.0

41 Artur Ryszard Jęcka - Cyfrowe Warmia i Mazury

HISTORIA I STYLE

43 Michał Pszczółkowski - Monumentalizm

HISTORIA I FILMY

 

46 Łukasz Wróbel - Nowożytność w kinie




Spis treści wydania 5/2016

 

Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW

Olga Yoshida-Mądrowska - Edukacja historyczna w Japonii


PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

Piotr A. Stasiak - Pałac ukryty w miejskim pejzażu – projekt edukacyjny

14 Renata Adamczyk-Nowak, Agnieszka Wieczorek - Pałac saski w Kutnie, czyli o projekcie Johanna MartinaWalthera, podróżach Augusta III i kaflach piecowych z perspektywy edukacyjnej

KLUCZ DO EPOKI

18 Ewa Danowska - Rabacja galicyjska


FORUM EDUKACYJNE

25 Maria Jadczak - Jak uczyć historii w epoce „burzy i naporu” – „dobra” czy „niedobra” zmiana w nauczaniu historii – głos w dyskusji

27 Joanna Orzeł - Olimpiada Historyczna 2016/2017 – zmiany i nowości

29 Maciej Ślesik - Zajęcia terenowe „Westerplatte – pozostałości po walkach z września 1939 roku”

30 Adam Suchoński - Polacy i Litwini o funkcjonujących aktualnie podręcznikach do nauczania historii

WOS W TEORII I PRAKTYCE

31 Magdalena Śnieć - Great Britain – in or out?

35 Marcin Gawryszczak - Unie polityczne – przeszłość i teraźniejszość

 
HISTORIA I STYLE

41 Michał Pszczółkowski - Funkcjonalizm

 
HISTORIA I FILMY

44 Anna Marynowska - Przez oko do serca – wieki średnie na srebrnym ekranie

 


PANTEON OJCZYSTY

47 Piotr Rapiński - Najlepszy z najlepszych – Witold Urbanowicz





Spis treści wydania 4/2016

 

SZTUKI WIZUALNE WCZORAJ I DZIŚ
Joanna Orzeł - Filmowa historia do II wojny światowej
10 Antoni Plebański - Hollyłódź
16 Łukasz Wróbel - Teatr dla wszystkich i dla każdego
 
FORUM EDUKACYJNE
21 Barbara Techmańska - Film historyczny i jego walory dydaktyczne
26 Agnieszka Pawłowska-Kubik - Multimedia na lekcjach historii

WOS W TEORII I PRAKTYCE
29 Krzysztof Olszewski - Polska dyplomacja – spojrzenie od kuchni
33 Adam Jarosz - Polska lokalna – aktorzy i działanie samorządu terytorialnego
 
HISTORIA I STYLE
37 Michał Pszczółkowski - Szkoła krakowska – polskie art déco
 
HISTORIA I FILMY
40 Artur R. Jęcka - Antyk w kinie
 
PODRÓŻE DO ŹRÓDEŁ
43 Robert T. Tomczak - Studencki zatarg Janusza Radziwiłła z Uniwersytetem w Lejdzie w 1632 r.
 
KLUCZ DO EPOKI
46 Stanisław Zając - Polska w Europie Brunona z Kwerfurtu – wskazówki dydaktyczne
 
REKOMENDACJE „WH”
51 Artur R. Jęcka - Imperium Romanum na małym ekracie, Łukasz Wróbel - Radiowe audycje
historyczne




Spis treści wydania 3/2016
 

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

Radosław Biskup - Uppsala – historyczna i religijna stolica Szwecji oraz jej związki z Polską

Anna Marynowska - Livonia ab urbe condita – o średniowiecznej urbanizacji Inflant

 

14 Jordan Siemianowski - Statki w kulturze wikingów

 

FORUM EDUKACYJNE

20 Magda Gawinecka-Woźniak - Walka norweskich nauczycieli z nazyfikacją szkół w czasie okupacji

hitlerowskiej (1940–1945)

 

27 Jolanta Krucka - Jak nauczać patriotyzmu?


WOS W TEORII I PRAKTYCE

34 Adam Jarosz - Polska lokalna – struktury samorządu terytorialnego

 

HISTORIA I STYLE

40 Michał Pszczółkowski – Neoklasycyzm lat dwudziestych XX wieku
 

PODRÓŻE DO ŹRÓDEŁ

43 Małgorzata Kazaniecka - Poczet królów polskich Adama Jana Warakomskiego


REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE

47 Tomisław Kalembka – Rekonstrukcje historyczne z perspektywy rekonstruktora Wojska Polskiego


REKOMENDACJE

51 Artur R. Jęcka - Puzzle edukacyjne, Łukasz Wróbel - Gry planszowe





Spis treści wydania 2/2016

RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE

Mateusz Hübner - Proces kształtowania się tożsamości narodowej Ukraińców XX wieku. Nowoczesny naród czy wspólnota etniczna?

12 Wadim Zadunajski - Ukraińskie formacje kozackie (1776–1868)

 

WOS W TEORII I PRAKTYCE
27 Stanisław Zając - W kręgu śpiewów patriotycznych

19 Mariusz Gołdysiak - Od „pomarańczowej rewolucji” do „rewolucji godności”

FORUM EDUKACYJNE

32 Ireneusz Wywiał - Uzasadnione wątpliwości

36 Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski -  Czy naprawdę nic nie wiedzą?

Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW
42 Przemysław Raczyński - Nauczanie historii w Republice Irlandii


HISTORIA I STYLE

48 Michał Pszczółkowski Style narodowe

REKOMENDACJE
50 Artur Ryszard Jęcka





Spis treści wydania 1/2016 

ARCHIWUM I SZKOŁA
4 Hubert Mazur - Edukacja w archiwum, archiwum w edukacji
Paweł Zielony - Wizyta w archiwum IPN, Zimna wojna oczami Spielberga
11 Katarzyna Zięta - Archiwa społeczne zyskują siłę
15 Agnieszka Rosa - W stronę nowej jakości w działalności edukacyjnej archiwów
17 Teresa Stachurska-Maj, Violetta Urbaniak - Szkoła i archiwum

FORUM EDUKACYJNE
23 Marek Szczepaniak, Grażyna Tyrchan - Uczniowie w archiwum – ciekawe zajęcia czy „nudy na pudy”?

WOS W TEORII I PRAKTYCE
28 Agnieszka Konstankiewicz - Archiwa rodzinne
32 Alicja Mutrynowska – Emerytura – problem znany już w czasach krzyżackich?
34 Józef Szewczyk - Jak pracujemy na emerytury
36 Mateusz Maleszka - Spory władzy o władzę

Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW
37 Blažena Gracová, Denisa Labischová - Nauczanie historii w republice Czeskiej

HISTORIA I STYLE
43 Michał Pszczółkowski - Secesja

REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE
46 Jan Chańko - Rekonstrukcje historyczne z perspektywy dydaktyka historii

REKOMENDACJE
50 Artur Ryszard Jęcka

 

Wydania 2015



Spis treści wydania 6/2015):

REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE

4. Jan Chańko, Jolanta A. Daszyńska - Rekonstrukcja historyczna: hobby, pasja, komercja?

 

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

14. Małgorzata Górecka - Projekt: Archeologia w szkole

19. Marcin Danielewski – Grodzisko w Grzybowie – miejsce z historią

22. Magdalena Sprenger, Anna Połuboczek, Agnieszka Stempin, Beata Rakowska, Mateusz Sikora - Przez

zaangażowanie do wiedzy

 

WOS W TEORII I PRAKTYCE

27. Bartosz Wojciechowski - Dziecko w świecie trudnych słów

31. Maria Jadczak - Scenariusz na film „Kurier z Zagłady” – Jan Karski

37. Anna Bartczak - „Opuszczone klasy” – szkolnictwo dla dzieci niemieckich na Pomorzu Zachodnim w latach 1945–1963

 

HISTORIA I STYLE

43. Michał Pszczółkowski - Architektura XIX wieku

 

FORUM EDUKACYJNE

46.Mateusz Maleszka - Boże Igrzysko: Magnaci

 

REKOMENDACJE

47. Artur Ryszard Jęcka - Muzeum Katyńskie w Warszawie

50. Łukasz Wróbel - „Historyczne” aplikacje





Spis treści wydania 5/2015):

NOWA MATURA – OPINIE I ANALIZY
4 Krzysztof Jurek - Pierwsze analizy i pierwsze wnioski po maturze z historii 2015 r.
8 Ireneusz Wywiał - Dno oka, czyli wrażenia chorego człowieka z sesji egzaminacyjnej z WOS-u
11 Ireneusz Wywiał - Dno oka – wnioski
 
HISTORIA I STYLE
14 Michał Pszczółkowski  - Architektura klasycystyczna
 
HISTORIA I SZTUKA
18 Aleksander Smoliński - Jan Jerzy Pinsel i jego buczacka figura świętego Jana Nepomucena
 
PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI
22 Piotr Hapanowicz - Cyberteka Kraków – czas i przestrzeń
 
WOS W TEORII I PRAKTYCE
27 Stanisław Zając – Parlamentaryzm staropolski na tle epoki - schematy jako pomoc do analizy
30 Adam Suchoński - O tym, jak przeszłość połączyła się ze współczesnością
32 Agata Król - Coaching dla nauczycieli
 
Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW
34 Marcin Zybała - Syberyjska historia, czyli nauczanie historii w szkołach azjatyckiej części Rosji
 
FORUM EDUKACYJNE
40 Joanna Orzeł - Sprawozdanie z XLI Ogólnopolskiej Olimpiady Historycznej w roku szkolnym 2014/2015
 
REKOMENDACJE
48 Artur Ryszard Jęcka - Gra planszowa „Pan tu nie stał. Demoludy”,  Selma
50 Józef Szewczyk - Pilecki
 
LISTY
49 Akcja/operacja „Wisła” 




SPIS TREŚCI „Wiadomości Historycznych” 4/2015


RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE
4. Roman Czaja - Wielkość i upadek Hanzy
10. Julia Możdżeń - Jak zostać kupcem w XV-wiecznym Gdańsku?
15. Małgorzata Machałek - Hanza – władczyni mórz
 
WOS W TEORII I PRAKTYCE
17. Józef Szewczyk - Grecka lekcja
18. Alicja Bartnicka - Ojcowie założyciele Europy
23. Joanna Wieczorek - Ojcowie założyciele Europy
25. Mateusz Maleszka - Ruchy migracyjne we współczesnym świecie
28. Maciej Fic - Historia po śląsku
 
HISTORIA I STYLE
32. Michał Pszczółkowski – Architektura barokowa
 
Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW
35. Robert T. Tomczak – Czerwuisz – indiański łowca odwiedza Pragę
 
KLUCZ DO EPOKI
38. Artur Ryszard Jęcka - Żony Nerona
43. Józef Szewczyk - 3. Zamojski Festiwal Filmowy „Spotkania z historią”
44. Karol Kłodziński - Historyk Rzymu
 
REKOMENDACJE
48. AK-owiec, co wymyślił laptopa
50. Artur Ryszard Jęcka - XXI Festyn Archeologiczny w Biskupinie, Mroczny film o mrocznych czasach






SPIS TREŚCI „Wiadomości Historycznych” 3/2015


RELACJE – DYSKUSJE – KONFRONTACJE
Rozmowa z Jonnym Danielsem, założycielem Fundacji „From the Depths” - Pamięć z kamieni
Maria Jadczak - Nauczanie o Holocauście z użyciem relacji w XXI wieku na podstawie Instytutu Fundacji Shoah
Barbara Kubis - Wiera Gran – niewinna czy kolaborantka?
Stanisław Szynkowski - Małe getto, mała Zagłada – Mszana Dolna
Alicja Bartnicka - „Wojna nie umiera nigdy” – wokół Małej zagłady Anny Janko

WOS W TEORII I PRAKTYCE
Adam Jarosz - Wolne wybory parlamentarne w Polsce
Ireneusz Wywiał - Polscy prezydenci

HISTORIA I STYLE
Michał Pszczółkowski - Architektura renesansowa

HISTORIA OD KUCHNI
Jarosław Dumanowski - „Niepożyteczne trudy nowomodnych kuchmistrzów” – kulinarny romantyzm Jana Szyttlera

STAROPOLSKIE ROZRYWKI
Łukasz Wróbel - Hylzen na balu, czyli staropolskie rozrywki

FORUM EDUKACYJNE
Mariusz Świątek - Powstanie styczniowe w obwodzie jasielskim, czyli o historii w muzeum
Piotr Trojański - VI edycja Nagrody im. Tadeusza Słowikowskiego dla najlepszego nauczyciela historii ze szkół ponadgimnazjalnych w Krakowie

REKOMENDACJE
„Polak, Rusek i Niemiec… czyli jak psuliśmy plany naszym sąsiadom”
Artur Ryszard Jęcka - Źródło nadziei Russella Crowe’a – inne spojrzenie na skutki Wielkiej Wojny, Hiszpanka – nietypowa lekcja o powstaniu wielkopolskim, Asteriks – mały Gal, który zaraża miłością do antyku



SPIS TREŚCI „Wiadomości Historycznych” 2/2015
 
KLUCZ DO EPOKI
Mariusz Mróz, Ireneusz Wywiał - Terroryzm – nowe oblicze
 
Z DOŚWIADCZEŃ INNYCH KRAJÓW
Agnieszka Jakubczyk - Norweskie nauczanie historii
Robert Nowakowski - Angielska „żywa historia”
 
HISTORIA I STYLE
Michał Pszczółkowski - Architektura gotycka

REKOMENDACJE
Rafał Szmytka - Biohistoria – nowa specjalizacja na najstarszym polskim uniwersytecie
 
WOS W TEORII I PRAKTYCE
Anita Młynarczyk-Tomczyk, Krzysztof Fudała - Akty prawne inne niż wszystkie
 
FORUM EDUKACYJNE
Krzysztof Jurek - Wyzwanie dla egzaminatora
Tamara Olszewska - Jak przygotować uczniów do nowej matury?
 
KLUCZ DO EPOKI
Marek Białokur - Akcja/operacja „Wisła”
Małgorzata Machałek - Szczecin na tle powojennych przemian ludnościowych